vrijdag 7 mei 2010

Koelkasttemperatuur

Vandaag trof ik vader half onder het dekbed aan, slapend en koud. Toen ik zonder nadenken probeerde zijn voet onder het dekbed te krijgen, had hij de impulsieve afweerreactie die hij de laatste tijd vaker heeft. Onmiddellijk daarna wordt hij boos en maakt een stompende beweging. Ik moet mezelf telkens weer op de vingers tikken dat ik hem eerst vertel wat ik wil gaan doen, en niet zomaar ongevraagd aan hem ga zitten frunniken.
Maar waar komt die allereerste afweerreactie met z'n armen vandaan?

Hij wilde niet wakker worden en daarom ben ik een halfuurtje weggegaan. Toen ik terugkwam had hij zijn ogen halfjes open. Zin in warm eten had hij niet. Wel had hij dorst. De radiator heb ik maar weer opengedraaid, die zit altijd dicht, of het vriest of niet, dat maakt niet uit. Toen hij nog bij de huiskamer hoorde, viel het me ook al op dat het er altijd koud is, althans voor mensen die stilzitten, nietsdoen en binnen een paar maanden geen grammetje vet meer hebben; ongetwijfeld is de temperatuur prettig voor mensen die continu heen en weer lopen en van alles moeten doen.
Een scène: Meneer Flip, die destijds nog leefde en toen nog in de fase verkeerde 'ik maak er het beste van', deed de deur dicht achter elke verzorgende die de deur open liet staan. Het is een in- en uit geloop van witte jassen, dus meneer Flip had het er aardig druk mee.
Hij gaf het op toen Y., die stukken schrijft over belevingsgericht werken, de deur opende en de medicijnkar pontificaal in de deuropening liet staan.
Ik was toch bezig met weggaan, dus heb de kar naar binnen gereden met de woorden 'zal ìk de deur dan maar dichtdoen?'.

De dochter van een ander familielid heb ik 'es gevraagd van wie zij vindt dat de huiskamer is. We waren het eens dat dat van en voor de bewoners zou moeten zijn, maar dat je pertinent het gevoel hebt dat je bij het personeel op bezoek bent.
Zij had eens echte planten gekocht ter vervanging van de foeilelijke kunstbloemen. Dat werd haar echter verboden, omdat die kunstdingen eigendom van een medewerker waren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten